Energia wiatru w ekopracowni

W nowej EKOPRACOWNI na zajęciach kreatywnych uczniowie mieli okazję zapoznać się z odnawialną energią wiatru. Pracowali również w grupach zapoznając się z pomocami dydaktycznymi, które wykorzystują przemianę energii wiatru w energię elektryczną.

„JA TO MAM SZCZĘŚCIE”

W piątek w naszej szkole obchodzono 105 rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. Uczniowie klasy VII a i VII c przypomnieli zebranym uczniom i nauczycielom fakty historyczne związane z walką o wolność. Deklamowali wiersze, odegrali scenki rodzajowe, mające na celu symboliczne zobrazowanie ataku zaborców, cierpienia Polski i poświęcenia życia za Ojczyznę. Dziewczęta pokazały się również w tańcu – z flagami i wstążkami. Całość dopełniały pieśni patriotyczne, w które tym razem zaangażowani byli – pod przewodnictwem chóru – wszyscy zebrani w sali uczniowie i nauczyciele. Piękne i ważne melodie, które powinien znać każdy młody Polak, z zaangażowaniem i energią płynęły z wszystkich gardeł. Apel zatytułowany „Ja to mam szczęście” zakończył się symbolicznym ukłonem w stronę Ukrainy, która wciąż walczy i nie wiadomo ile jeszcze będzie musiała czekać na swoje szczęście – pokój i bezpieczeństwo. Wśród występujących uczniów były dziewczynki z Ukrainy, które deklamowały wiersze dla nowej Ojczyzny, z którą związały teraz swoje życie, gdzie czują się spokojne. „Modlitwa za Ukrainę” zaśpiewana przez Polinę i ukraińska flaga obok polskiej wywołały u zebranych sporo wzruszenia. Takie chwile uzmysławiają nam, co w życiu ważne…

Jaka będzie pogoda?

W zwykły i niezwykły sposób o zjawiskach! Klasa 5b przystąpiła do projektu ” Jaka będzie pogoda w wymyślonych  przez siebie planetach- państwach? Poszczególne grupy przygotowały  mapy meteorologiczne z symbolami związanymi z zapowiadaną pogodą, napisały komunikaty pogodowe i zaprezentowały się w „telewizyjnym studiu”! Pomysły bardzo ciekawe! Zaangażowanie     przerosło oczekiwania! Nauka przez zabawę.

NA POCZĄTKU BYŁ CHAOS…

Na początku był chaos a potem pojawili się greccy bogowie. Uczniowie klasy 5C sami  przygotowali odpowiednie stroje  –  białe i długie szaty i  nakrycia głowy. Zadbali też o specjalne rekwizyty: pojawił się  piękny trójząb Posejdona, piorun Zeusa, łuk Artemidy, kosz z owocami Demeter, włócznia i tarcza Ateny,  skrzydełka Hermesa  i  klucze do świata podziemnego zmarłych  Hadesa .Ożywienie postaci z mitów greckich okazało się świetnym sposobem na zapamiętanie przez uczniów greckich bogów.

„Z PRZESZŁOŚCI RODZI SIĘ TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ…”

26 października w Miejskim Domu Kultury w Oleśnie, w ramach Czwartkowych Spotkań Muzealnych, miał miejsce niezwykły wieczór poetycko – muzyczny, podczas którego uczciliśmy 120 – lecie „Oleskiej Jedynki”. Jubileusz szkoły stał się okazją do wspomnień nad mijającym czasem… To wspaniały dar losu, którym wspólnie mogliśmy się cieszyć.

Dziękujemy wszystkim, którzy znaleźli czas i zechcieli nam towarzyszyć w tej wyjątkowej, wzruszającej podróży w czasie.

W tą niezwykłą podróż zabrali nas p. Ewa Cichoń (dyrektor Oleskie Muzeum Regionalne) p. Aneta Paśmionka (reżyser spektaklu), p. Bogdan Mieszkalski (piosenki i muzyka) oraz wszyscy, którzy stali się częścią przepięknego wydarzenia. Składamy WSZYSTKIM serdeczne podziękowania! 

Dziękujemy za przybycie gościom m.in. p. Sylwestrowi Lewickiemu – Burmistrzowi Olesna, p. Łukaszowi Filowi – wiceburmistrzowi Gminy Olesno, p. Januszowi Wojczyszynowi – sekretarzowi Gminy Olesno, p. Henrykowi Kucharczykowi – Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Oleśnie oraz wszystkim przedstawicielom oleskich instytucji, a przede wszystkim RODZICOM!

SPOTKANIE AUTORSKIE Z PANIĄ RENATĄ PIĄTKOWSKĄ

W piątek 27.10.2023r. dwie klasy – VI d i VII c miały przyjemność spotkać się z Panią Renatą Piątkowską w Oleskiej Bibliotece Publicznej. Było to spotkanie w ramach Święta Bibliotek Szkolnych. 

Autorka wielu książek dla dzieci młodzieży przybliżyła uczniom swój utwór  „Która to Malala”,  opowiadający historię najmłodszej laureatki Pokojowej Nagrody Nobla. W sposób zrozumiały dla dzieci, Pani Renata przedstawiła polityczne tło – sytuację w Pakistanie i walkę młodej dziewczyny o swoje prawa. Taka lekcja była dla uczniów ciekawa i skłaniająca do przemyśleń. Choć czasem szkoła daje w kość,  mogą z niej korzystać bez ograniczeń, nie tak jak pakistańskie dzieci, które uczą się tylko wtedy, gdy rodzice są majętni i chcą dla nich innego życia.  Normą tam jest, że dziewczynki nie uczą się wcale, a chłopcy zaledwie podstaw. Nasi uczniowie mają pełny dostęp do edukacji, decydują o swoich wyborach, są wolni. Myślimy, że zrozumieli, jakie to cenne. Historia Malali Yousafzai zapadła uczniom w pamięć i kazała się zastanowić nad tym, co w życiu ważne! 

Dzień Edukacji Narodowej

„Za wiedzę, za serce, za uśmiech, gorąco dziękujemy” – takie motto towarzyszyło uczniom klasy 5B i 5C, którzy przygotowali uroczystą akademię z okazji Dnia Edukacji Narodowej pod opieką p. Hiller – Janik, p. Adamskiej i p. Mieszkalskiego.
W tym dniu uczniowie klas CZWARTYCH, składając uroczyste ślubowanie, „wstąpili” oficjalnie w szeregi społeczności szkolnej. Na pamiątkę tego wydarzenia posadzili symbolicznie cebulki krokusów.

Otwarcie pracowni edukacyjnej o tematyce OZE

EKO – CZEK na kwotę 75 000 zł  na wykonanie pracowni o tematyce OZE (Odnawialne Źródła Energii)  w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej „Ekopracownia 2023” doczekał się realizacji. Wkład własny gminy  na remont sali wyniósł 17 500 zł.

Dzięki w/w dotacji „stara” sala lekcyjna przekształcona została w nowoczesną pracownię, w której został wykonany generalny remont oraz wyposażona została w nowoczesne pomoce dydaktyczne o tematyce OZE.

W dniu dzisiejszym dokonano otwarcia pracowni edukacyjnej, w którym udział wzięli: Aleksandra Drescher – prezes Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu, Sylwester Lewicki – Burmistrz Olesna, Janusz Wojczyszyn – sekretarz Gminy Olesno, Małgorzata Pach – kierownik Wydziału  Spraw Europejskich i Promocji Gminy Olesno oraz Adam Adamski – dyrektor szkoły.

Podczas wizyty gości zostały przeprowadzone zajęcia przez Henryka Kucharczyka i Waldemara Króla z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach projektu m.in. samochód z napędem wodorowym, zestaw do demonstracji energii termalnej, wizualizer, monitor interaktywny, model prezentujący przemianę energii wiatrowej w elektryczną, modele obrazujące przemianę energii słonecznej poprzez ogniwa fotowoltaiczne.